STATUT
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Kazimierzy Wielkiej
Uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
w dniu 26 sierpnia 2015r.
SPIS TREŚCI
- Spis treści ???????????????????????…str. 2
- Postanowienia ogólne ???????????????????str. 3
- § 1 Nazwa i zakres działania Poradni ????????????…str. 4
- § 2 Cele i zadania Poradni oraz sposób ich wykonania ??????.str. 5
- § 3 Organy Poradni i ich kompetencje ????????????..str. 9
- § 4 Zasady współdziałania organów Poradni oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi ???????????????????.str.11
- § 5 Organizacja Poradni ?????????????????…str.12
- § 6 Zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników ?????????????????????.. str. 15
- § 7 Poradnia prowadzi następującą dokumentację ???????.str. 16
- § 8 Postanowienia końcowe ????????????????str. 17
- § 9 Data obowiązywania Statutu ??????????????str. 17
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Podstawę prawną opracowania niniejszego statutu stanowią przepisy:
- Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.).
- Ustawa o Zmianie Ustawy o Systemie Oświaty oraz niektórych innych ustaw z dn. 20 lutego 2015 r (Dz.U. z 2015 r poz 357).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. wprowadzające zmiany do załącznika rozporządzenia w sprawie ramowego statutu publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2010 r. Nr 228 poz. 1492).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 223, poz. 1869 z 2002r. z póź. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno ? pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 13 lutego 2013r. , poz. 199).
- Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno ? pedagogicznych (Dz. U. 173 z dnia 30 września 2008 r., poz. 1072).
- Rozporządzenie MEN z dn. 7 sierpnia 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1113).
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. O Finansach Publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.).
§ 1. Nazwa i zakres działania Poradni
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna jest publiczną placówką należącą do Systemu Oświaty z siedzibą w Kazimierzy Wielkiej ul. Partyzantów 29.
- Organem prowadzącym jest Powiat Kazimierski.
- Nadzór merytoryczny sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty.
- Teren działania Poradni określa organ prowadzący, obejmuje obszar Powiatu Kazimierskiego, (Uchwała Nr 8/8/99 Zarządu Powiatu w Kazimierzy Wielkiej z dnia 29 lipca 1999r.).
- Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół lub placówek mających siedzibę na terenie działania poradni.
- W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub szkoły oraz ich rodziców, pomocy udziela Poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
- Na podstawie porozumienia zawartego między organami prowadzącymi poradnie, Poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania Poradni dzieciom, które nie uczęszczają do przedszkola lub szkoły, i ich rodzicom.
- Korzystanie z pomocy Poradni jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno ? pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor w uzgodnieniu z organem prowadzącym Poradnię.
- Pracownicy Poradni realizują zadania Poradni również poza Poradnią, w środowisku dzieci i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym.
- Poradnia używa pieczęci:
- podłużnej z napisem :
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Partyzantów 29.
28-500 Kazimierza Wielka
tel. 3521-349
- małej pieczęci okrągłej w otoku:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kazimierzy Wielkiej
z godłem w środku
- pieczęci imiennych dyrektora i pracowników pedagogicznych Poradni.
§ 2. Cele i zadania Poradni oraz sposób ich wykonania.
- Celem Poradni jest udzielanie dzieciom od momentu urodzenia i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno ? pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Do zadań Poradni należy:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
- Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
- wydanie opinii;
- wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
- objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
- Rodzaje i tryb wydawania opinii i rodzaj informacji znajdujących się w opiniach określają procedury wydawania opinii w Poradni Psychologiczno ? Pedagogicznej w Kazimierzy Wielkiej ? opracowane na podstawie Ustawy z dn. 7 września 1991r. o systemie oświaty, Ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998r., Nr 21, póz. 94 z póz. zm.), Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
- prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
- udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
- Pomoc psychologiczno ? pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
- indywidualnych lub grupowych zajęciach terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
- grupach wsparcia;
- prowadzeniu mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- warsztatach;
- poradach i konsultacjach;
- wykładach i prelekcjach;
- działalności informacyjno-szkoleniowej.
- Udzielanie pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych polega w szczególności na:
- udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w przedszkolach, szkole lub placówce, pomocy w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I?III szkoły podstawowej,
- planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
- udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w przedszkolach, szkole lub placówce pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w przedszkolach, szkole lub placówce.
- Zadania związane z udzielaniem nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w przedszkolach, szkole lub placówce realizowane są w szczególności w formie:
- porad i konsultacji;
- udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w przedszkolach, szkole lub placówce ;
- udziału w zebraniach rad pedagogicznych;
- warsztatów;
- grup wsparcia;
- wykładów i prelekcji;
- prowadzenia mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- działalności informacyjno-szkoleniowej;
- organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno ? pedagogicznej w przedszkolach, szkole lub placówce, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
- Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek, w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie.
- wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt. 1 ustawy, oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
- wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy;
- realizacji podstaw programowych;
- rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
- analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy;
- potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków, o których mowa w pkt. 5;
- innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
- Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
- wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
- Zadania określane w ust.2 pkt. 3 w formie, o której mowa w ust. 9 pkt. 10 oraz zadania określone w ust.10 poradnia realizuje od dnia 1 stycznia 2016 roku. Do dnia 31 grudnia 2016r. zadania określone w ust. 10 mogą być realizowane przez Poradnię.
§ 3. Organy Poradni i ich kompetencje.
- Organami poradni są:
- Dyrektor poradni – kandydata na dyrektora poradni wyłania się zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie (Ustawa o systemie oświaty Dz. U. Nr 67 z 96r. z późniejszymi zmianami).
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji zadań statutowych.
- Do zadań i kompetencji dyrektora poradni należy w szczególności:
- Kierowanie działalnością Poradni oraz reprezentowanie jej na zewnątrz.
- Sprawowanie nadzoru pedagogicznego.
- Przewodniczenie posiedzeniom Rady Pedagogicznej.
- Realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji.
- Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Poradni i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie.
- Zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni zgodnie z obowiązującymi przepisami (Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy) a w stosunku do wolontariusza zawiera porozumienie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych pracownikom poradni.
- Występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników poradni po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Wstrzymywanie wykonywania uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem.
- Dokonywanie oceny pracy pracowników.
- Powoływanie członków zespołów orzekających i wyznaczanie ich przewodniczącego.
- Wydawanie poleceń służbowych wszystkim zatrudnionym w niej pracownikom.
- Określanie przydziału czynności dla wszystkich zatrudnionych w Poradni pracowników.
- Powierzanie dodatkowych zadań do realizacji wszystkim pracownikom Poradni zgodnie z potrzebami zapewniającymi prawidłowe funkcjonowanie placówki.
- Nadzorowanie pracy wszystkich pracowników Poradni.
- Czuwanie nad przebiegiem awansu zawodowego pracowników pedagogicznych Poradni.
- Kontrolowanie pracy i dokumentacji wszystkich pracowników.
- Podpisywanie opinii specjalistycznych i orzeczeń oraz innych dokumentów i korespondencji.
- Opracowywanie do 30 kwietnia każdego roku arkusza organizacyjnego Poradni.
- Udzielanie urlopów i delegowanie pracowników do innych zajęć.
- Czuwanie nad stanem sanitarnym i higienicznym placówki oraz przestrzeganiem przepisów BHP.
- Do zadań i kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- Kompetencje stanowiące:
- zatwierdzanie planów pracy poradni,
- podejmowanie uchwał i ustalanie sposobu ich realizacji,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników poradni,
- przygotowanie projektu Statutu albo jego zmian i przedstawienie do uchwalenia,
- uchwalanie statutu poradni,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów w placówce,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy placówki.
- Kompetencje opiniotwórcze: Rada Pedagogiczna poradni opiniuje w szczególności :
- organizacji pracy Poradni, w tym tygodniowy rozkład zajęć i czas pracy,
- projekt planu finansowego Poradni,
- wnioski dyrektora Poradni w sprawach przyznania nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- wnioski dyrektora Poradni w sprawach przydziału pracownikom pedagogicznym stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych.
3) Inne kompetencje Rady Pedagogicznej poradni :
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie dyrektora Poradni.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Na wniosek Rady Pedagogicznej w jej posiedzeniach mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone.
§ 4. Zasady współdziałania organów Poradni oraz sposoby rozwiązywania
sporów między nimi.
- W skład Rady Pedagogicznej poradni wchodzą pracownicy pedagogiczni.
- Dyrektor Poradni jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej Poradni.
- Dyrektor Poradni wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej Poradni niezgodnych z prawem.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Poradnię oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po I semestrze, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego Poradnię, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Przewodniczącego Rady, lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej poradni. Zebrania Rady są protokółowane.
- Przewodniczący Rady Pedagogicznej prowadzi i przygotowuje zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
- Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Poradni.
- Sprawozdania z pracy dotyczące realizacji zadań przydzielonych zgodnie z Zakresem Czynności i Planem Pracy oraz dodatkowych, przydzielonych przez Dyrektora ? pracownicy pedagogiczni Poradni obowiązani są: składać do dyrektora 2 razy w roku (po I półroczu i po zakończeniu roku szkolnego). Dyrektor dokonuje podsumowania sprawozdań i przedstawia je organowi prowadzącemu.
- Dyrektor i pracownicy zobowiązani są do rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz Poradni, do wyczerpania możliwości negocjacyjnych.
- W przypadku braku porozumienia pracownik ma prawo dochodzenia roszczeń w trybie określonym w Karcie Nauczyciela i Kodeksie Pracy.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów, nauczycieli, bądź innych pracowników Poradni.
§ 5. Organizacja Poradni.
- Na czele Poradni w ramach własnych kompetencji określonych przepisami prawa stoi Dyrektor poradni odpowiedzialny za całokształt jej funkcjonowania.
Tryb powoływania dyrektora i wymagane kwalifikacje określają odrębne przepisy.
- Dyrektor Poradni dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie i jest uprawniony do zaciągania zobowiązań finansowych w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa. Czynności przekraczające granice pełnomocnictwa wymagają zgody organu prowadzącego Poradnię.
- Dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego Poradnię może utworzyć stanowiska kierownicze w tym stanowisko wicedyrektora.
- W Poradni mogą być zatrudnieni pracownicy pedagogiczni: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi.
- W Poradni w zależności od potrzeb mogą być zatrudnieni do realizacji zadań inni specjaliści w szczególności lekarze, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno ? pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być także udzielana przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno ? pedagogicznej świadczonej przez Poradnię. Zadania wykonują we współpracy z innymi pracownikami Poradni, pod nadzorem dyrektora poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.
1) Wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była skazana za umyślne przestępstwo i przeciwko której nie toczy się postępowanie karne.
2) Dyrektor poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie określające:
- Zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań,
- Czas trwania porozumienia,
- Zobowiązuje wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy ze specjalistami Poradni,
- Zobowiązuje wolontariusza do nieujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli korzystających z pomocy poradni,
- Postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
- W Poradni zatrudnieni są pracownicy administracyjni i obsługi.
- Poradnia może posiadać filie, które na wniosek dyrektora poradni tworzy, likwiduje oraz określa zakres i teren ich działania organ prowadzący w ramach posiadanych środków.
- W Poradni są organizowane i działają Zespoły Orzekające które wydają:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanego dalej ?indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym?, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej, zwanego dalej przedszkolem,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno ? wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- 1) Zespoły orzekające wydają orzeczenia dla uczniów szkół mających siedzibę
na terenie działania Poradni.
2)W przypadku uczniów będących wychowankami bursy, specjalnego ośrodka szkolno ? wychowawczego orzeczenia mogą również wydawać zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania uczniów.
3)Zespoły orzekające wydają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno ? wychowawczych dla dzieci zamieszkujących w rejonie działania Poradni.
4)Zespoły orzekające wydają opinie w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci mieszkających w rejonie działania Poradni.
- Poradnia została wskazana przez Kuratora Oświaty, za zgodą organu prowadzącego do prowadzenia działalności orzeczniczo ? kwalifikacyjnej, wydawania orzeczeń i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabosłyszących oraz dla dzieci z autyzmem.
- Zespoły wydają orzeczenia oraz opinie na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.
- Szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa Arkusz Organizacji Poradni, opracowany przez dyrektora Poradni, z uwzględnieniem Rocznego Planu Pracy oraz Planu Finansowego Poradni do dnia 30 kwietnia danego roku.
- Arkusz Organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię.
- Arkusz organizacji poradni zawiera dane dotyczące w szczególności:
- liczbę dzieci od 0 do 5 roku życia zamieszkałych na terenie działania poradni oraz liczbę dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół, znajdujących się w terenie działania poradni,
- liczbę pracowników poradni, w tym zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę pracowników pedagogicznych, liczbę pracowników administracji i obsługi, oraz innych zatrudnionych według potrzeb zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno ? pedagogicznych,
- teren działania poradni,
- ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- Obsługę finansowo ? księgową oraz prowadzenie spraw kadrowych prowadzi Powiatowy Zespół Ekonomiczno ? Administracyjny Szkół.
- Poradnia nie może pobierać od rodziców opłat z tytułu udostępnienia im gromadzonych przez poradnię informacji dotyczących ich dzieci bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.
§ 6. Zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników.
- Pracownicy realizują cele i zadania Poradni, zarówno na terenie Poradni, jak również poza siedzibą Poradni, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
- Szczegółowy zakres zadań poszczególnym pracownikom pedagogicznym określa dyrektor Poradni w przydziale czynności na każdy rok szkolny ? wynika on z zadań Poradni podany w § 2, ust. 2 i 3, uwzględniając cele i zadania Poradni oraz możliwości kadrowe i finansowe Poradni.
- Porozumienie zawarte przez dyrektora z wolontariuszem określa zakres zadań i sposób ich realizacji. Wolontariusz wykonuje zadania zawarte w ?Porozumieniu? we współpracy z psychologiem, pedagogiem, logopedą, doradcami zawodowymi pod nadzorem dyrektora poradni lub wyznaczonej przez niego osoby. Wolontariusz jest zobowiązany do nieujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni.
- Podstawowe zadania pracowników administracyjnych i obsługi określa przydział czynności ustalony przez dyrektora.
- Pracownicy pedagogiczni Poradni są zobowiązani w szczególności do:
- Planowania konkretnych zadań w działaniach pozadiagnostycznych,
- Sporządzania sprawozdań z realizacji zaplanowanych zadań semestralnie i rocznie,
- Dokumentowania realizowanych zadań w Dziennikach Pracy, Książce Udzielonej Pomocy, Książce Wyjść i Wyjazdów.
- Pracownicy pedagogiczni odpowiedzialni są za jakość własnej pracy,
- Podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych, doskonalenie warsztatu pracy i podnoszenie jakości świadczonych usług.
- Dbałość o powierzony sprzęt, testy, narzędzia, materiały, dbałość o estetyczny wygląd własnego gabinetu.
- Maksymalne wykorzystanie czasu pracy.
- Utrzymywanie ścisłego kontaktu z placówkami oświatowymi, leżącymi w rejonie działania Poradni.
- Dostosowania oferty działań do potrzeb konkretnych środowisk oświatowych.
- Promowanie Poradni w środowisku i dbanie o jej pozytywny wizerunek.
- Przestrzeganie Ustawy o ochronie danych osobowych z dnia
29 października 1997roku (Dz. U. Nr 133 poz. 883).
- Rzetelnego wywiązywania się z przydzielonych obowiązków.
- Poradnia realizuje zadania współpracując z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
Organizacja i zakres współdziałania jest określany każdorazowo przy realizacji konkretnych wspólnych zadań, odbywa się w oparciu o wypracowane przez poradnię procedury.
§ 7. Poradnia prowadzi następującą dokumentację :
- Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia i adres zamieszkania.
- Rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy, o którym mowa w pkt. 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia.
- Dokumentację, o której mowa w przepisach w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
- Dokumentacja ( patrz pkt. 1 i 2 ) może być prowadzona również w formie elektronicznej za zgoda organu prowadzącego.
§ 8. Postanowienia końcowe.
- Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Poradnia przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Wszelkie zmiany w zakresie działania Poradni, w zależności od wprowadzanych i obowiązujących aktów prawnych, będą podejmowane odpowiednimi uchwałami Rady Pedagogicznej, zmieniającymi niniejszy Statut.
§9. Kuratorium Oświaty może uchylić Statut Poradni albo niektóre jego postanowienia, jeśli są sprzeczne z prawem. Organowi, który nadał lub uchwalił Statut od decyzji Kuratorium Oświaty przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
1. Radzie Pedagogicznej od decyzji Kuratorium Oświaty przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw oświaty ii wychowania.
§10. Statut obowiązuje od dnia 01.09.2015r. na mocy Uchwały Rady Pedagogicznej Nr 2.2014.2015 z dnia 26.08.2015r.